אהלי צדיקים
English
ב"ה יום חמישי , ז' כסלו ה'תשע"ט , 15/11/2018
ימי זכרון
תאריך פטירה:
י"ד כסלו  בין ב'שט"ז ל-שי"ח
דרכי גישה
כתובת בית הקברות:
אם קבורתו בארבל - מקומו בסמוך לדינה; ואם קבורתו ברומי - מקומו במערה הסמוכה למערת בנימין ואביה מצד מערב.מערת קבורה שהיה בה בעבר דלת אבן על ציר שנלקחה מהמקום, וכונתה אל-כיזאראן, בדומה לנזכר בכפר חנניה אצל ר' חנניה בן עקשיא.
מקום קבורה:
רומי \ ארבל
מפה
הדפס
|
שלח לחבר
ראובן בן יעקב


נולד כבנו בכורו של יעקב אבינו בן יצחק אבינו בן אברהם אבינו, ולאמו לאה אשתו הראשונה של יעקב.
 

לידתו:
"נולד בי"ד בכסליו, מת בן קנ"ה שנים" [ילקוט שמעוני שמות קסב, ספר היובלים, סדר הדורות]
"נולד י"ד כסליו ב' אלפים קצ"ג ליצירה, פ"ה שנים ליעקב, ומת קכ"ה שנים, ע"ט שנה לרדת ישראל מצרימה" [מסעות משה, וכ"כ בזית רענן על הילקוט]


 

מקור לשמו:
כפי המובא במדרשי חז"ל, כעס יעקב אבינו על לאה, מאחר והיא רימתה אותו יחד עם אביה לבן, התורה אף מתארת את הקשר בין יעקב לרחל ולאה:
"וַיֶּאֱהַב גַּם אֶת רָחֵל מִלֵּאָה" [בראשית כט, ל],
"וַיַּרְא יְהֹוָה כִּי שְׂנוּאָה לֵאָה" [בראשית כט, לא].
לאחר לידת ראובן בחרה אמו לאה את שמו: "וַתַּהַר לֵאָה וַתֵּלֶד בֵּן וַתִּקְרָא שְׁמוֹ רְאוּבֵן כִּי אָמְרָה כִּי רָאָה ה' בְּעָנְיִי כִּי עַתָּה יֶאֱהָבַנִי אִישִׁי" [בראשית כט, לב].

 

ברכת יעקב:
"רְאוּבֵן בְּכֹרִי אַתָּה כֹּחִי וְרֵאשִׁית אוֹנִי יֶתֶר שְׂאֵת וְיֶתֶר עָז.פַּחַז כַּמַּיִם אַל-תּוֹתַר כִּי עָלִיתָ מִשְׁכְּבֵי אָבִיךָ אָז חִלַּלְתָּ יְצוּעִי עָלָה" [בראשית מט, ג-ד].
ומפרש רש"י: "יתר שאת - ראוי היית להיות יתר על אחיך בכהונה לשון נשיאות כפים |  ויתר עז - במלכות כמו (ש"א ב) ויתן עז למלכו. ומי גרם לך להפסיד כל אלה | פחז כמים - הפחז והבהלה אשר מהרת להראות כעסך כמים הללו הממהרים למרוצתם. לכך |  אל תותר - אל תרבה ליטול כל היתרות הללו שהיו ראויות לך. ומהו הפחז אשר פחזת |  כי עלית משכבי אביך אז חללת - אותו שם שעלה על יצועי והיא השכינה שהיה דרכה להיות עולה על יצועי.

שנו חז"ל: "כל האומר ראובן חטא אינו אלא טועה".

 

אמרותיו:
"וַתַּהַר לֵאָה וַתֵּלֶד בֵּן וַתִּקְרָא שְׁמוֹ רְאוּבֵן כִּי אָמְרָה כִּי רָאָה ה' בְּעָנְיִי כִּי עַתָּה יֶאֱהָבַנִי אִישִׁי" [בראשית כט, לב].
"ראובן - אמר רבי אלעזר: אמרה לאה: ראו מה בין בני לבן חמי; דאילו בן חמי, אף על גב דמדעתיה זבניה לבכירותיה... חזו מה כתיב ביה: וישטם עשו את יעקב... ואילו בני, אף על גב דעל כרחיה שקליה יוסף לבכירותיה מניה... אפילו הכי לא אקנא ביה" [ברכות ז, ב].

"א"ר יוסי בר חנינא שמותיהן נאים ומעשיהן נאים אלו השבטים: ראובן ראו בן בין הבנים, שמעון שומע בקול אביו שבשמים" [בראשית רבה עא, ג].

"רבי יודן בשם רבי אחא: ראובן בכור לעיבור, בכור ללידה, בכור לבכורה, בכור לנחלה, בכור לעבודה, בכור לתשובה" [בראשית רבה פב, יא].

 

שבט ראובן:
בני ראובן: חנוך, פלוא, חצרון וכרמי.
שבט ראובן היה השבט הראשון שהוגלה ומאז פסקו היובלות [מסכת ערבין, ל"ב,ב'].


 

מכירת יוסף:
"אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב יוֹסֵף בֶּן שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה רֹעֶה אֶת אֶחָיו בַּצֹּאן וְהוּא נַעַר אֶת בְּנֵי בִלְהָה וְאֶת בְּנֵי זִלְפָּה נְשֵׁי אָבִיו וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת דִּבָּתָם רָעָה אֶל אֲבִיהֶם" [בראשית לז, ב].
פעם אחת, עת יצאו האחים לרעות את הצאן, פנה יעקב אבינו אל יוסף ואמר לו: "הֲלוֹא אַחֶיךָ רֹעִים בִּשְׁכֶם לְכָה וְאֶשְׁלָחֲךָ אֲלֵיהֶם" [בראשית לז, יג].
כאשר מצא יוסף את האחים: "וַיִּרְאוּ אֹתוֹ מֵרָחֹק וּבְטֶרֶם יִקְרַב אֲלֵיהֶם וַיִּתְנַכְּלוּ אֹתוֹ לַהֲמִיתוֹ | וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל אָחִיו הִנֵּה בַּעַל הַחֲלֹמוֹת הַלָּזֶה בָּא | וְעַתָּה לְכוּ וְנַהַרְגֵהוּ וְנַשְׁלִכֵהוּ בְּאַחַד הַבֹּרוֹת וְאָמַרְנוּ חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ" [בראשית לז, יח-יט-כ].
"וַיִּשְׁמַע רְאוּבֵן וַיַּצִּלֵהוּ מִיָּדָם וַיֹּאמֶר לֹא נַכֶּנּוּ נָפֶשׁ" [בראשית לז, כא], וכדי להציל אותו אמר לאחיו כי ישליחוהו אל הבור ובכוונתו הייתה לחזור לאחר מכן ולהצילו "לְמַעַן הַצִּיל אֹתוֹ מִיָּדָם לַהֲשִׁיבוֹ אֶל אָבִיו" [בראשית לז, כב].
כאשר עזב ראובן את אחיו, פנה יהודה אל האחים ואמר: "מַה בֶּצַע כִּי נַהֲרֹג אֶת אָחִינוּ וְכִסִּינוּ אֶת דָּמוֹ | לְכוּ וְנִמְכְּרֶנּוּ לַיִּשְׁמְעֵאלִים וְיָדֵנוּ אַל תְּהִי בוֹ" [בראשית לז, כו-כז].
"וַיָּשָׁב רְאוּבֵן אֶל הַבּוֹר וְהִנֵּה אֵין יוֹסֵף בַּבּוֹר וַיִּקְרַע אֶת בְּגָדָיו | וַיָּשָׁב אֶל אֶחָיו וַיֹּאמַר הַיֶּלֶד אֵינֶנּוּ וַאֲנִי אָנָה אֲנִי" [בראשית לז, כט-ל].


 

פטירתו:
אין ספק כי ראובן נולד ונפטר בי"ד כסליו, אך ישנה מחלוקת לגבי השנים
נפטר בן קנ"ה שנים" [ילקוט שמעוני שמות קסב, ספר היובלים, סדר הדורות]
נפטר בן קכ"ה שנים, ע"ט שנה לרדת ישראל מצרימה" [מסעות משה, וכ"כ בזית רענן על הילקוט] לפיו תאריך פטירתו  הוא ב'שי"ח.
במקומות אחרים מובא כי תאריך פטירתו הוא ב'שט"ז.


 

מקום קבורתו:
אין גירסה אחידה לגבי מקום מנוחתם של כל השבטים, אך כולם נקברו בארץ ישראל: "אנכי ארד עמך מצרים ואנכי אעלך גם עלה [בראשית מו, ד]. מה תלמוד לומר גם עלה? אמר: אותך אני מעלה, ושאר כל השבטים אני מעלה. מלמד שכל שבט ושבט העלה עצמות ראש שבטו עמו" [ירושלמי סוטה א, י].
יש להעיר כי יוספוס פלאביוס כותב בספרו קדמוניות היהודים [ספר שני ח, ב] כי עצמות השבטים, מלבד יוסף, נקברו בחברון, וראה בחיבור צוואת השבטים [ספר היובלים] פרק מח.


 

מקום קבורת ראובן שנוי במחלוקת, חלקם מציינים אותו ברומי, בעוד אחרים מציינים אותו בארבל.
כיום קברו מצויין בטעות ב'נבי רובין' שליד יבנה.


 

עולי רגל ומקורות:
רומי:
"ויקברו את ראובן... בעבר הירדן ברומיא". [ספר הישר, שופטים]
"רומי, שם קבורת ראובן בן יעקב אבינו עליו השלום, בארון של חרש מונח על גבי הקרקע, במערה אשר היה בתוכה, הוא הנקרא מגארת אלכיזראן. ודלת אבן שלמה, סוגרת ופותחת כמלוא כף". [כת"י מוסקבה]
"רומי, שם קבור ראובן בן יעקב אבינו עליו השלום במערה, בארון של חרס מונח על הקרקע". [אגרת יחוס האבות מאלמוני]
"ויצאנו משם אל המישור, ושם קבר עמוס. ותלך מעט ותמצא קבר עלי הכהן, ותלך מעט ותמצא כיפה בנויה, ובה יהודה בן יעקב אבינו עליו השלום. וסמוך לו [בציפורי] רבינו הקדוש עליו השלום תוך מערה אחת, והשער יש עליו דלת מאבן מסותת והיא פתוחה. ותלך עוד מעט  ותמצא קבר ראובן בן יעקב עליו השלום בהר, וממנו  יוצא הירדן". [איגרת ר' יצחק בר מוסא]
"רומי, במערה לפנים מערה... וראובן בן יעקב אבינו עליו השלום". [איגרת מספרת יחסותא דצדיקייא]
"ראובן... מנוחתו ברומיא בעבר הירדן ". [חיבת ירושלים]
"ראובן... מקום קבורתו בראמה, סמוך לנחל יבוק ". [מסעות משה]


 

ארבל:
"ארבל... ר' זירא קבור שם, וקרוב לו קברות ראובן שמעון לוי ודינה. וקברם מכוסה כל כך עד שאין אדם יכול להכניס ידו לשם". [ר' יעקב בן נתנאל הכהן]
"ומשם [מציפורי] הלכנו עד [כפר מנדא, ושם] עקביא בן מהללאל, ומשם עד [ארבל, שם] ראובן בן יעקב ושמעון ולוי ויהודה ודינה  ובנימין, ובין כל אחד ואחד מהלך יום או יומיים". [איגרת מר' יצחק בן אלפרא לר' שמעון דוראן]


 

דרכי גישה ומיקום וזיהוי הקבר:
אם קבורתו בארבל, מקומו בסמוך לדינה, ואם קבורתו ברומי, מקומו במערה הסמוכה למערת בנימין ואביה מצד מערב, מערת קבורה שהיה בה בעבר דלת אבן על ציר שנלקחה מהמקום, וכונתה אל-כיזאראן, בדומה לנזכר בכפר חנניה אצל ר' חנניה בן עקשיא. [גם הארון שהיה שם נשדד]. האיזכור אצל אביה בן ירבעם 'ואצל המערה כיזראן' פירושו ליד המערה, והיא המערה הזו הסמוכה למערה ההיא של אביה, לכן כאן המערה עצמה נקראת כיזראן ואילו שם הזכיר ליד המערה כיזראן. [עדות נוספת ישנה אצל שאמס א-דין, הקאדי של צפת במאה ה-14 לסה"נ 'אר-רומה קברו של רוביל שהיהודים והמוסלמים עולים אליו ברגל'].


אחיו, שבטי י-ה:
ראובן, שמעון, לוי, יהודה, יששכר וזבולון – בני לאה.
דן ונפתלי - בני בלהה שפחת רחל.
גד ואשר - בני זילפה שפחת לאה.
יוסף ובנימין – בני רחל.


מקורות: ספר "מקומות קדושים וקברי צדיקים בגליל" הוצאת אהלי צדיקים.