אהלי צדיקים
English
ב"ה יום חמישי , ז' כסלו ה'תשע"ט , 15/11/2018
חדשות כלליות ומאמרים

ותוסף אסתר ותדבר..ומרדכי יצא מלפני המלך

שמעון גווירץ | אהלי צדיקים / כ"ט אדר א' ה'תשע"א
מרדכי ואסתר‚ חייהם ומקום קבורתם‚ פועלם וגבורתם...

המדאן:
העיר המדאן מצויה בצפון מערב המדינה, כ-250 ק"מ מערבית לטהרן. כיום מתגוררות בה מעט משפחות יהודיות, לאחר שמרבית הקהילה היהודית היגרה ממנה בעקבות המהפכה האיסלאמית. מבנה הקבר, שנבנה לפני כ-2,500 שנה? נשמר במצב טוב על ידי השלטונות.
המבנה הוקם מעל בור גדול - מעין מרתף, שבו, על פי המסורת האיראנית, קבורים מרדכי היהודי  ובת דודו אסתר המלכה, עמוק מתחת לאדמה. על פי המסורת, המצבה הימנית שייכת לאסתר, ואילו השמאלית למרדכי. החדר שבו נמצאות המצבות מקושט בצירופים של אותיות עבריות.
ברווח שבין המצבות מצויה אבן גדולה שחוסמת בור עמוק. על פי אחת המסורות של יהודי המקום, הבור מוליך לירושלים.  בעבר  היה תלוי כתר מרהיב בשרשרת זהב מעל קברה של אסתר המלכה, כתר שנעלם ברבות הימים, וככל הנראה נשדד.

מרדכי בלשן, המכונה בפי כל "מרדכי היהודי".

יחוסו:
איש יהודי היה בשושן הבירה ושמו מרדכי... בן יאיר בן שמעי בן בענא בן מוצא בן אלה בן מפיבשת בן יהונתן בן שאול בן קיש בן אביאל בן צרור בן בכורת בן אפיח בן שחריה בן עזריה בן שוקק בן מיכאל בן אלילאל בן עמיהוד בן שפטיה בן פתואל בן פיתן בן מלוך בן ירובעל בן חנניה בן זבדי בן שמריה בן זכריה בן מרימות בן חושם בן שחריה בן אצבעון בן עזריה בן גרא בן בלע בן בנימין בן יעקב.

אישיותו:
חז"ל מספרים כי מרדכי היהודי היה מחברי הסנהדרין ומאנשי כנסת הגדולה והיה ממעבירי התורה שבעל פה.

גלותו:
מצאצאי בני הגולה אשר הגלה נבוכדנצר עם יכניה מלך יהודה (שם).
ונראה שהוא הנזכר בשם מרדכי בלשן בין שבי הגולה עם זרובבל (עזרא ב′ ב′, נחמיה ז′ ז′).
הצהרת כורש מתוארים הגולים ששבו ליהודה:"וְאֵלֶּה בְּנֵי הַמְּדִינָה הָעֹלִים מִשְּׁבִי הַגּוֹלָה אֲשֶׁר הֶגְלָה נבוכדנצור (נְבוּכַדְנֶצַּר) מֶלֶךְ-בָּבֶל לְבָבֶל וַיָּשׁוּבוּ לִירוּשָׁלִַם וִיהוּדָה אִישׁ לְעִירוֹ. ב אֲשֶׁר-בָּאוּ עִם-זְרֻבָּבֶל יֵשׁוּעַ נְחֶמְיָה שְׂרָיָה רְעֵלָיָה מָרְדֳּכַי בִּלְשָׁן מִסְפָּר בִּגְוַי רְחוּם בַּעֲנָה מִסְפַּר אַנְשֵׁי עַם יִשְׂרָאֵל".

איש יהודי או ימיני:
"אִישׁ יְהוּדִי הָיָה בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה וּשְׁמוֹ מָרְדֳּכַי בֶּן יָאִיר בֶּן שִׁמְעִי בֶּן קִישׁ אִישׁ יְמִינִי"
"איש יהודי" המילה יהודי מסמלת את היותו משבט יהודה, בעוד "איש ימיני" מסמלת את היותו נמנה על שבט בנימין כפי שרואים בששלת יחוסו. ישנם מפרשים שאומרים כי המילה "יהודי" לאוו דווקא מסמלת את שבט יהודה אלא הייתה גם מילת שבח, אך הדעה המקובלת היא שאמו של מרדכי היהודי הייתה משבט יהודה.

אמן את אסתר:
וַיְהִי אֹמֵן אֶת הֲדַסָּה הִיא אֶסְתֵּר בַּת דֹּדוֹ כִּי אֵין לָהּ אָב וָאֵם וְהַנַּעֲרָה יְפַת תֹּאַר וְטוֹבַת מַרְאֶה וּבְמוֹת אָבִיהָ וְאִמָּהּ לְקָחָהּ מָרְדֳּכַי לוֹ לְבַת:
מרדכי היה בן דודהּ של אסתר המלכה; אביה של אסתר, אביחיל, היה דודו של מרדכי היהודי. אסתר גדלה בבית מרדכי לאחר שמתו אביה ואמה, ולדעות מסויימות אף נישאה למרדכי.

יושב בשער המלך:
יש המפרשים את הפסוק (אסתר ב, יט-כא): "מרדכי יושב בשער המלך", שמרדכי היה שר בממשל אחשורוש (הגר"א שם; מלבי"ם שם; ועי′ ראב"ע פס′ יא) או שופט (ראב"ע - נוסח ב - שם פס′ יא, יט, וכן הר"מ חלאיו שם, - עפ"י משמעותו במקומות נוספים), והיה מקורב למלך (תורה תמימה שם הערה מ).

ומרדכי יצא מלפני המלך:
כאשר בא המן למרדכי להלבישו בגדי מלכות מצא את מרדכי עטוף בטליתו מלמד תורה לתלמידיו. ישב המן אצלם ושאל את התלמידים באיזה עניין הם עסוקים. אמרו לו במצוות העומר (כי היה אז חג הפסח).
שאל אותם המן ממה היה העומר וכמה שוויו. אמרו לו: העומר היה משעורים, ומחירו עשרה מעין. אמר להם המן: עשרה מעין שלכם נצחו את עשרת אלפים ככר כסף שלי ששקלתי בעד היהודים לאבדם.

בראות מרדכי את המן קרב אליו, חשב כי בא להרגו, הרגיעו המן ואמר לו כי נשלח ע"י המלך לחלוק לו כבוד.
בתחלה לא האמין מרדכי לדברי המן וחשב כי מצחק הוא, וכאשר הבטיחו המן כי אמת הדבר, אמר לו מרדכי: זה כמה ימים שאני לובש שק ואפר, ואיננו ראוי ללבוש לבוש מלכות. רחץ המן את מרדכי ומשחהו בשמן טוב, גלחו ושם לפניו את המאכלים אשר שלחה אסתר בעבורו. אחרי הצום שלשת ימים נחלש מרדכי מאוד, והוכרח המן לכרוע, ומרדכי עמד על גבו לעלות על הסוס (ויק"ר פכ"ח ו′).

רצוי לרוב אחיו:
לימים נהיה מרדכי היהודי משנה למלך אחשוורוש, וגדול ליהודים, רצוי לרב אחיו [פירוש: לאחיו הרבים], דורש טוב לעמו ודובר שלום לכל זרעו. וחז"ל דרשו - ורצוי לרב אחיו - ולא לכל אחיו, מלמד שפירשו ממנו מקצת סנהדרין, לפי שנעשה קרוב למלכות ונתבטל מתלמודו.

אסתר המלכה
אסתר המלכה, אחת משבע הנביאות שעמדו לעם ישראל [מגילה יד, ב], ואחת מארבע הנשים היפות בעולם (יחד עם שרה, אביגיל ורחב) [מגילה טו, א], היא אשתו של אחשוורוש שבזכותה ובזכות דודה מרדכי היהודי ניצלו יהודי פרס ומדי מכליון רוחני וגשמי שזמם המן הרשע להמיט עליהם, ובגין נס זה אנו חוגגים את חג הפורים לדורות עולם.

על זכותה המיוחדת של אסתר ותפקידה בהצלת העם היהודי מכליה נאמר: "אסתר נתנה נפשה על ישראל, ונקראו על שמה" [שמות רבה ל, ד].
בהיותה בארמון המלך שמרה אסתר על קדושתה ועל דתה: "אסתר לא טעמה כלום אלא משלה, כשם שלא טעמו חנניה, מישאל ועזריה מפת בג המלך" [מגילה יג, א]. כמו כן נכתב שהיתה מונה את ימי השבוע בעזרת שבע הנערות שניתנו לה מן המלך, בכדי שתדע באיזה יום שבת [מגילה יג, א וראה אסתר ב, ט].
על כך שלא זיהו את עובדת היותה יהודיה, נאמר: "חוט של חסד משוך עליה, וכל אחד ואחד נדמתה לו כאומתו" [מגילה יג, א; אסתר רבה ב, טו].

ויהי אמן את הדסה:
"ויהי אמן את הדסה, קרי לה הדסה, וקרי לה אסתר. תניא, רבי מאיר אומר: אסתר שמה, ולמה נקרא שמה הדסה - על שם הצדיקים שנקראו הדסים. רבי יהודה אומר: הדסה שמה, ולמה נקראת שמה אסתר - על שם שהיתה מסתרת דבריה. רבי נחמיה אומר: הדסה שמה, ולמה נקראת אסתר - שהיו אומות העולם קורין אותה על שום אסתהר" [מגילה יג, א].
"רבא פתח לה פתחא להא פרשתא מהכא: ברבות צדיקים ישמח העם ובמשל רשע יאנח עם, ברבות צדיקים ישמח העם - זה מרדכי ואסתר, דכתיב והעיר שושן צהלה ושמחה" [מגילה יא, א].

ותוסף אסתר ותתפלל:
במדרש [אסתר רבה ח, ז] מובאת תפילת אסתר כשעמדה לפני אחשוורוש: "ותתפלל ותאמר ה′ אלהי ישראל אשר משלת מימי קדם ובראת את העולם, עזור נא אמתך אשר נשארתי יתומה בלי אב ואם, ומשולה לענייה שואלת מבית לבית, כן אנכי שואלת רחמיך מחלון לחלון בבית אחשורוש. ועתה ה′ הצליחה נא לאמתך הענייה הזאת, והצילה את צאן מרעיתך מן האויבים האלו אשר קמו עלינו כי אין לך מעצור להושיע ברב או במעט, ואתה אבי יתומים עמוד נא לימין היתומה הזאת אשר בחסדך בטחה, ותנה אותי לרחמים לפני האיש הזה כי יראתיו, והשפילהו לפני כי אתה משפיל גאים".

מגילת אסתר:
מגילת אסתר נכללת בין כתבי הקודש לנצח, כמובא בגמרא [מגילה ז, א] שאסתר ביקשה מן החכמים ′כתבוני לדורות′, ונעתרו לה לאחר שמצאו סימוכין לדבריה מן התורה. כמו כן נכתב שמגילת אסתר אינה עומדת להבטל [שם ד, א], ו"אסתר ברוח הקודש נאמרה" [שם ז, א].

המדאן-הרב ישראל מאיר גבאי בקבר מרדכי ואסתר‚ קורא את ששלת היוחסין של מרדכי עד ליעקב אבינו
המדאן-הרב ישראל מאיר גבאי בקבר מרדכי ואסתר‚ קורא את ששלת היוחסין של מרדכי עד ליעקב אבינו
אהלי צדיקים
המדאן-מתחם הקבר של מרדכי ואסתר
המדאן-מתחם הקבר של מרדכי ואסתר
אהלי צדיקים
המדאן-ספר תורה מלפני כאלף שנה
המדאן-ספר תורה מלפני כאלף שנה
אהלי צדיקים
המדאן-בתפילה על קברי מרדכי ואסתר
המדאן-בתפילה על קברי מרדכי ואסתר
אהלי צדיקים